Drone fotografie of de samenwerking tussen piloot en fotograaf

maandag, juli 6, 2020 - 13:41
Thor Park Genk

Deze drone opdracht kadert In een volledige bedrijfsreportage van het Thor Park in Genk die ik toegewezen kreeg.
Thor Park is een bedrijven- en technologiepark met specialisatie rond slimme energie en slimme maakindustrie. Thor Park brengt opleiding, ondernemerschap, onderzoek en netwerkmogelijkheden samen op één site. Het gaat hier om een reconversieproject op de oude mijnsite van Waterschei (Genk).
Het is een boeiende opdracht die bestaat uit diverse componenten
Voor de luchtbeelden bepaalt de opdrachtgever welke gebouwen belangrijk zijn en welke hij in één overzicht op de foto wil. Het bedrijventerrein omvat 4 buildings alsook de historische mijnsite met de mijnschacht.
De voorbereiding van een dergelijke vlucht is vrij uitgebreid.  
Start met deskresearch:

  • Ligging is een probleem omdat het park in de zone van het vliegveld van Zwartberg ligt. Hiervoor dient een toestemming gevraagd te worden bij DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart). Dit betekent een uitgebreid dossier indienen, dat ten laatste 10 dagen vóór  de vlucht moet ingediend worden.
  • Bij de stad Genk is er eveneens nagevraagd of er eventueel eigendommen zijn waarvoor er afzonderlijke toestemmingen zouden nodig zijn, maar dit was niet het geval.
  • Aan de noordzijde van de site ligt KRC Genk. Dit is een vrij uitgebreide verboden vliegzone rond het voetbalstadion. Dergelijke zones worden veelal bepaald vanuit veiligheidsoogpunt. Denk maar aan het voorkomen van aanslagen enz… Zelf al wil de piloot de zone binnenvliegen, dan lukt dat niet omdat de drone zelf zal weigeren om dit gebied in te vliegen. Drones hebben ingebouwde coördinaten van dergelijke zones in zich zodat zij die zones niet kunnen invliegen. 
  • De hoogte van de mijnschacht is 54 m. De drone mag op deze site tot 90 meter hoogte vliegen. Dit betekent dat we een 16 mm lens moeten opzetten om alle sop één foto te krijgen. 
  • En dan is er nog het licht, de belangrijkste factor voor de fotograaf. Aan de hand van een software achterhaal ik wat de optimale lichtinval (lees tijdstip en stand van de zon) is voor de foto’s die we willen maken. Voor deze opdracht betekende dit dat we moesten starten met opnamen om 7u ’s ochtends.

Een andere factor die op voorhand moeilijker is in te schatten is de meteo. Ik heb wel 14 dagen gewacht alvorens ik enige zekerheid had van zonnig weer.  

Twee dagen op voorhand van onze vlucht wordt het vliegveld verwittigd. Zij hangen pancarten op in hun gebouw zodat piloten kunnen zien op welk tijdstip en in welke zone een drone actief is. De dag zelf wordt de verantwoordelijke van het vliegveld opgebeld alvorens we starten met vliegen. 
 

Luchtfoto's

Alles onder controle!

Op de afstandsbediening ziet de piloot hoogte, snelheid, stijgsnelheid, gps positie enz...Je krijgt een beeld wat de camera ziet en je hebt ook een kleiner scherm dat toont waar de drone heen vliegt. 

Drone vlucht in voorbereiding
Luchtfotografie

Lift up van de drone

Aan de lange schaduw van de piloot herken je dat we er vroeg bij zijn.

Rpas pilot en fotograaf werken samen
Drone vlucht boven Thor Park Genk