Tips voor een sterke Linkedin profielfoto

woensdag, april 15, 2020 - 14:33
Social medai pressence
Body

Een sterke Linkedin profielfoto of een portret in studiostijl voor gebruik op uw website moet voldoen aan een reeks eisen.

Ik som hier enkele tips voor een geslaagde Linkedin profielfoto op:

  1. Te veel zien we nog een Linkedin profielfoto op basis van een vrijetijd of vakantiefoto en erger nog, hier en daar zien we zelfs selfies. Dat is goed voor privé gebruik op Facebook maar dit komt niet echt professioneel over en is dus not done. Een goede Linkedinfoto is vakwerk, probeer dit niet zelf te doen.
     
  2. Een Linkedin profielfoto is een foto waar u alleen op staat. Dus niet met vrienden, kennissen of familieleden.
     
  3. Een Linkedin profielfoto heeft maar een bepaalde houdbaarheidsdatum. Gebruik geen foto van jaren geleden, maar kies een recente versie.
     
  4. Laten we het eens hebben over de achtergrond. Voor communicatie op Linkedin of andere professionele social media kanalen en/of uw website raad ik een rustige, neutrale achtergrond aan. Kleurrijke achtergronden worden vooral in reclamefotografie gebruikt. 

    In een business context is wit, heel licht grijs of licht beige als achtergrond het meest geschikt. 

    Een donkere of zwarte achtergrond is eerder geschikt voor artistieke doeleinden, voor covers voor een boek en dergelijke.
     

  5. Kledij vraagt ook de nodige aandacht om tot een goede Linkedin profielfoto te komen. Hoe er allereerst rekening mee dat uw kledij min of meer seizoensneutraal moet zijn. Uw foto wordt immers het ganse jaar door bekeken.   
     
  6. Hanteer 'business dresscode' als richtlijn. Ik bedoel daarmee draag de kleding die u normaal voor een business afspraak gebruikt. U moet uzelf zijn, u moet herkenbaar zijn. Het heeft geen zin om een totaal andere outfit aan te trekken dan zoals mensen u kennen.
     
  7. Kijk in de lens, dit trekt de aandacht en door het oogcontact spreekt u de kijker als het ware aan.
       
  8. Belangrijk is de juiste expressie en lichaamstaal. Hier wordt in de fotosessie sterk op gewerkt om tot dat ene perfecte beeld te komen. Wees jezelf, een sympathieke glimlach kan zeker, maar overdrijf niet. Het moet stijlvol blijven.  

 

Meer info over zakelijke portretten